La Palma (Spanje: Canarische Eilanden)

Vrijdag 25 maart 2011

Eind van de ochtend vertrekken we met de auto richting Schiphol. Daar de auto geparkeerd op de van te voren gereserveerde plaats via Smart Parking. Het is even zoeken naar een plaatsje maar wat verder weg van het busstation wordt deze toch gevonden. De pendelbus brengt ons naar de vertrekhal van de luchthaven.El Palmeral
Vlucht HV717 van Transavia vertrekt iets te laat. Het is een goede rustige vlucht. De vertraging wordt niet ingelopen, dus komen we een half uur later dan gepland aan op de luchthaven van Santa Cruz op La Palma, het meest westelijk gelegen eiland van de Canarische eilanden.
Op de luchthaven krijgen we de autosleutels van onze auto voor deze week, een Peugeot 206Plus. Een fijn wagentje wat ons in het donker over de bergkam brengt naar Los Llanos de Aridana via de LP-3, zo’n 40km rijden. Omdat de weg naar ons appartement is opengebroken, zullen we de eigenaar ontmoeten bij het busstation. Inderdaad hadden we het nooit kunnen vinden. We moeten een stuk langs de rand van de Caldera rijden naar ons appartement El Palmeral. Een leuk klein appartementencomplex wat bestaat uit 5 appartementen en 4 bungalows, allen met een eigen parkeerplaats, achter een elektronische poort met afstandsbediening.
De eigenaar geeft ons een stadsplattegrond en met diverse kleurmarkeringen worden alle mogelijke routes, veelal éénrichting opties, ingetekend. Deze hebben we de eerste keren wel even nodig!
Om 22.00h lopen we nog een kilometer naar boven om wat te gaan eten in een door de eigenaar aangegeven restaurant. Het restaurant aan de rand van de Caldera, valt wat tegen, maar heeft wel één voordeel, de weg terug naar het appartement loopt weer naar beneden.

1Zaterdag 26 maart 2011
Bloemen Bloemen

KlaproosVanmorgen zijn we op tijd opgestaan. Koffie gezet en een ontbijtje met een nog van huis meegebracht stolletje. Maar goed ook want hier in de directe omgeving is niets te koop.
Daarna zijn we met de auto naar de stad gereden om in de supermarkt wat boodschappen te halen. We hebben deze ochtend ook een bijeenkomst van de hostess in Puerto Naos, maar daar gaan we niet naar toe.

WegwijzerNa de lunch zijn we met de auto, route 5 uit de ANWB-gids, zuidwaarts gaan rijden richting Los Canarios.Als eerste naar het bezoekerscentrum bij de vulkaan San Antonio, entree was €3.50.

Deze vulkaan hebben we beklommen, 657m. Het was een onderdeel van de Wandeling 1 uit de ANWB-wandelgids, met boven een mooie kijk in de vulkaan, maar ook met een mooi zicht op de nabij gelegen vulkaan Teneguía. Na dit bezoek zijn we onderlangs de vulkaan gaan rijden richting vulkan Teneguía. Onderweg met een tussenstop om te wandelen naar Roque Teneguía.Vulkaan San AntonioRaafVulkaan Teneguia

Vulkaan Teneguia

DromedarissenLavarotsenVervolgens via een gravelpad de Teneguía beklommen, 439m. Deze vulkaan is een stuk lager, maar wat pittiger in de klim dan de voorgaande. Hier moet nog een aantal keren langs smalle stukjes gelopen worden. Eenmaal boven gekomen hebben we een mooi uitzicht over de zee en ook de verderop gelegen vuurtorens en zoutmeren.

Vulkaan Teneguía Vulkaan Teneguía
Mos Onze auto

Vulkaan Teneguía
Hierna zijn we met de auto weer noordwaarts gaan rijden via de oostzijde (LP-2). Na een stop bij het strand van Playa de Faro en de zoutmeren bij de vuurtorens, met nog een klein museum over het onderwaterleven, gaan we richting Santa Cruz. We rijden een stuk bovenlangs, maar door het zeer bochtige traject, schiet het niet echt op. We zijn bij één van de vele mogelijkheden weer afgedaald naar Santa Cruz, om vandaar weer via de LP-3 het eiland over te steken richting ons appartement. In het totaal vandaag een rit van 120km.
Daar aangekomen nog ons lekker wijntje gedronken, een cadeautje van het huis bij aankomst. Na een opfrissing gaan we lopend richting stad om daar wat te eten. Het worden wraps met kip op een buitenterras van het restaurant.
Door heeft inmiddels al een flinke blaar opgelopen, dus de weg terug omhoog valt wat tegen.

Playa de Faro Faro de Fuencaliente
Faro de Fuencaliente

vulkaan San Antonio Faro de Fuencaliente Vuurtorens

1Zondag 27 maart 2011

BloemenveldWolkendekenNa ons ontbijt in een heerlijk ochtendzonnetje, vertrekken we richting El Paso, ook nu weer via de LP-3. Daar bij het bezoekerscentrum slaan we de LP-202 op richting La Cumbrecita. Een schitterende route naar de rand van de Caldera. Hier hebben we de auto geparkeerd en een mooie wandeling, #11, gemaakt naar Mirador de Los Roques en Lomo de las Chozas. Een mooi wolkendek valt als een deken over de bergkam en ook in de Caldera hangt een mooie lint van bewolking. We hebben tijdens deze wandeling schitterend weer, dus een goeie gok om vandaag deze route te doen!
Op de terugweg nog even een kort bezoekje aan het informatiecentrum.

Mirador de Los Roques Caldera
Dennenaalden Lomo de las Chozas

La CumbrecitaWandeltochtBos

Na de lunch dalen we met de auto de Caldera in. De ingang is vlakbij ons appartement. Een mooie weg stijl naar beneden. Beneden aangekomen bij de rivier, de auto geparkeerd en een stuk langs de rivier de vulkaan ingelopen richting de verderop gelegen camping, een deel van de route Taburiente. We moeten een aantal keren de rivier oversteken via keien. Ook nu weer een mooi landschap met mooie plantengroei op het lavagesteente. Als we het genoeg vonden keren we om.
CalderaRivier oversteken

Bananen Cactussen
  De gehele weg

Met de auto terug naar de bewoonde wereld, om verder de stad te verkennen. Ook om na twee wat minder gezellige restaurantjes, vandaag een leukere eetgelegenheid te vinden. In de oude binnenstad van Los Llanos vinden we een aantal restaurants voor de komende avonden.
Na een verfrissing in ons appartement rijden we deze avond met de auto naar de stad, om daar bij de drukbezochte pizzeria gezellig te eten. Vandaag hebben we maar 55km op de teller bij geschreven.

Vetplant Lavaplant Lavaplant
Stadhuis Dikke olijfboom

1Maandag 28 maart 2011

UitkijkpuntUitkijkpunt

Bloemen Bloemen

Na een heerlijke douche eerst even naar de supermarkt om onder andere weer brood te halen. Vervolgens besteden we de ochtend aan de rand van het zwembad. Het was deze morgen schitterend weer .
Na de lunch vertrekken we naar het noordwesten, richting Santo Domingo, route 3 uit de gids.
We reden via Puntagorda naar Las Trícias, waar we later in de middag nog een wandelinggaan doen.

In Santo Domingo rijden we te ver door en komen we aan de andere zijde van het dorp uit op alsmaar smaller en steiler wordende landweggetjes. Op een gegeven moment keren we de auto maar om, om de juiste weg weer te kunnen vinden. De afslag die we moeten hebben ligt voor het dorp. We vervolgen onze weg en nabij Llano Negro maken we een cultureel uitstapje naar Parque Cultural La Zarza. We lopen hier met een uitgestippelde wandeling langs verschillende oude rotstekeningen. Niet echt spectaculair, maar leuk om gezien te hebben.RotstekeningRotstekeningLa Zarza

Na dit bezoek, toch weer terug naar Las Tricias om daar de wandeling naar Barranco El Palmar te doen. De route loopt gedeeltelijk langs de kloof richting Cuevas de Buracas. Volgens de wandelgids een duur van 2,5h met een hoogteverschil van 250m. Dit klopt niet helemaal. De duur vanaf de aangegeven kerk in Las Tricias is een stuk langer en ook het hoogteverschil is meer dan aangeven.

Barranco El Palmar Drakenbloedboom
Cuevas de Buracas Barranco

DrakenbloedboomAgaveMolen

Al met al een mooie maar pittige wandeling met veel drakebloedbomen en een grote diversiteit aan allerlei gekleurde bloemen. In deze tijd van het jaar is het eiland een bloemenzee. Onze autoWe zijn bij de grotwoningen omgekeerd en hebben dezelfde weg omhoog afgelegd.

We komen laat aan in los Llanos en rijden direct door naar het oude centrum om te eten. We eten heerlijk bij Plaza de la Chica achter de witte kerk.
Na een tocht van 120km zijn we terug bij ons appartement.

1Dinsdag 29 maart 2011

Wederom weer voor het ontbijt nog snel boodschappen doen in het dorp. Na het ontbijt tevens de lunch gemaakt voor een picknick onderweg. We gaan vandaag naar het hoogste punt van het eiland bij het observatorium. Vanaf Los Llanos weer noordwaarts via de westzijde, en verder omhoog via de LP-4, een pittige klim met de auto van 10 tot 15%.

Telescoop Telescoop Monument
Uitkijkpunt Uitkijkpunt Telescoop
In de sneeuw Telescoop
Spiegel Telescoop

Bovenop hebben we een mooi uitzicht op de diverse meetstations. Na een korte wandeling door de sneeuw een mooi uitkijkpunt over de Caldera . Een uitzichtpunt (2426m), waarbij de plaatsen die we afgelopen week al hadden bezocht aan de andere zijde van de krater goed ter herkennen zijn.

Uitkijkpunt
In de sneeuw

Pico de la Nieve Santa CruzPico de la Nieve Na hier de lunch te hebben genuttigd, zijn we met de auto weer en stuk naar beneden gereden om wandeling #28 te maken naar Pico de la Nieve (2239m). Het eerste deel van de wandeling is wat saai. In het wat meer open gedeelte wordt het beter en komt er wat meer uitzicht. Ook het eiland Tenerife met de vulkaan de Teide steekt boven de bewolking uit en is goed te zien. Ook Santa Cruz beneden ons is goed zichtbaar geworden. Eenmaal bij het kruis aangekomen na een flinke klim, even wat beschut uit de wind gezeten en genoten van het uitzicht. Na het vastleggen van dit hoogste punt met de camera beginnen we weer aan onze terugtocht.

Caldera

Kort onder de top glijdt Door uit over het losse gesteente en valt achterover met haar hoofd tegen een scherpe rots. Ik zie en hoor het geluid van deze klap nog steeds . Ik loop snel naar Door toe, maar ze is even weg. Gelukkig komt ze snel bij, maar helaas is er een ernstige hevig bloedende hoofdwond. We zitten beide snel onder het bloed en natuurlijk hebben we niets bij ons. Ik vind nog wat papieren zakdoeken om op de wond te drukken. In de verte komen er gelukkig wandelaars aanlopen. Ik loop er naar toe en gelukkig hebben deze vriendelijke Duitsers een drukverband bij zich. Na het verbinden van de wond gaat het wonderbaarlijk weer snel beter met Door. We vervolgen onze terugtocht en besluiten de kortste weg te nemen. Dit is al met al toch nog een uur lopen naar de auto. Onderweg al die tijd niemand tegengekomen, zodat we ons goed realiseren dat we aardig geluk hebben gehad.
Met de auto rijden we weer naar beneden . Door krijgt gelukkig geen hoofdpijn, alleen wat pijn rondom de wond. Dus naar alle waarschijnlijkheid geen hersenschudding. We besluiten om direct naar ons appartement te gaan.
In de douche de wond wat schoongemaakt. We denken dat het niet gehecht hoeft te worden, hoewel er een aardige snee en een gaatje zichtbaar is. [Later thuis zal blijken dat dit toch wel beter was geweest] Het bloeden is inmiddels gestopt.
We gaan ondanks dit alles toch de stad in om wederom te eten bij Plaza de la Chica.
Al met al een mooie dag, met wel een vervelende val, maar het is gelukkig goed afgelopen. In totaal 146 km voor vandaag op de teller.

1Woensdag 30 maart 2011

Halverwege de nacht nog een keer extra de wekker af laten lopen om te kijken of alles nog goed gaat met Door na de verschrikkelijke val van gisteren. Gelukkig alles is goed!
We gaan vandaag niet op pad. Het wordt een dagje relaxen bij het appartement en zwembad. Door gaat lekker in de zon liggen en ik houd het vandaag in de schaduw (wat meer mijn plek is).
StrandPuerto Naos Aan het einde van de middag, rond 17.00h toch nog maar even op stap naar Puerto Naos, een toeristisch dorpje aan de kust. Een mooie weg door het pikzwarte lavagesteente brengt ons naar beneden. We lopen de boulevard een keer op en neer.Veel restaurantjes en bij de ondergaande zon op een terras eten we een heerlijk vismaaltijdje.
In het donker rijden we de weg weer omhoog, terug naar ons appartement. De teller komt vandaag niet verder dan 39km.
Bij ons appartement nog een lekker wijntje om de dag af te sluiten en nogmaals te toasten op een goede afloop van de val.

1Donderdag 31 maart 2011

Mirador Jardín de las Hespérides Santa Cruz de La PalmaGisteren niet, maar vandaag toch maar weer wel wat boodschappen gedaan in het dorp. We gaan vandaag het noorden van het eiland bekijken. Via de tunnel eerst richting Santa Cruz. Deze weg was een stuk korter dan van Santa Cruz naar Los Llanos, omdat de tunnel naar het oosten veel lager ligt dan de tunnel naar het westen (beide eenrichtingverkeer).

Los Tilos Laurierboom
Mirador Espigón Atravesado Varenblad

Bij Tiles maken we een wandeling . We nemen de LP-107 naar het bezoekerscentrum om er te komen. De wandeling loopt via een tunnel gestaag omhoog. Al met al wordt het een uur klimmen met een hoogteverschil van 290m. Het uitkijkpunt Mirador Espigón Atravesado is op een zeer smalle rots, wel goed afgeschermd met een railing, Hierna weer omgekeerd en dezelfde weg terug naar beneden gelopen. Eenmaal bij de auto toch nog even naar het bezoekerscentrum gelopen. Ook dit centrum valt ons wat tegen, hier moeten wij het tenminste niet van hebben!
BloemenBloemenMet de auto zijn we wat doorgereden om een mooi plekje te zoeken voor de lunch. De weg naar Barlovento via de LP-1 is veelal opengebroken en wordt herhaaldelijk ontregeld met verkeerslichten. We vinden hier het meer van Barlovento waar een recreatiegebied bij aanwezig is. Het kratermeer is geheel ommuurd en valt ons erg tegen.
We rijden verder op route 3 uit de gids en nemen de weg bovenlangs. Een smalle weg met veel tunnels en met gelukkig niet al te veel verkeer. Het is aardig zonnig vandaag en doordat we steeds de schaduw inrijden, rijden we steeds op de gok het zwarte gat in.
Bij El Tablado, een 1000m lager gelegen dorpje, een uitkijkpunt over de kliffen bezocht. We rijden de laaghangende bewolking in, zodat het uitkijkpunt een beetje tegenvalt. het dorpje doet wel zeer lieflijk aan. Snel maar weer omhoog, naar het mooie zonnige weer.
Het rondje van 165km volbrengen we via de westzijde. We zijn vroeg in de namiddag in ons appartement. Snel nog een fles wijn scoren in het dorp voor vanavond.
We zijn gaan eten bij Brasero Mar Y Tierra. De smaak valtl wat tegen, maar de hoeveelheid is enorm.

1Vrijdag 01 april 2011

KlokkentorenTerrasDe dag van vertrek is aangekomen. We hebben de avondvlucht, dus wat gaan we nu nog doen? Door heeft geregeld met de eigenaar dat we langer in ons appartement mogen blijven dan 12.00h. Er komen geen nieuwe gasten in het appartement. Alleen nog even de vlucht herbevestigen. Na het ontbijt en het pakken van de tassen, gaan we nog bij het zwembad liggen om daar te genieten van de laatste Spaanse zonnestralen.
Rond 14.00h rijden we weg. We nemen afscheid van de eigenaar en gaan nog een hapje eten in het dorp. Het wordt spaghetti op Plaza Espanola bij het Nuestra Señora de Los Remedios.
VliegtuigBij vertrek uit Los Llanos nog even tanken, tot ¾ vol bij de Shell voor nog geen €1,00 per liter!
De weg naar de luchthaven verloopt goed en komen ruim op tijd aan om de wagen af te leveren (vandaag 43km gereden), en in te checken. Het vliegtuig heeft vertraging, dus moeten we nog een tijdje wachten voor we onze bagage af kunnen geven. Na afgifte gaan we nog even naar het dakterras, om daar de vliegtuigen te zien komen en gaan. Het is nog steeds heerlijk weer.

1Zaterdag 02 april 2011

Na een turbulente vlucht komen we maar met een klein beetje vertraging aan op Schiphol. Ik ben toch redelijk gebroken in die krappe stoelen van Transavia, hoewel het maar 4,5h vliegen is. Na een snelle bagageafhandeling, met de bus naar het parkeerterrein. Gelukkig kunnen we de auto snel vinden om direct door naar huis te rijden.

Al met al een zeer mooie vakantie. We hebben veel gezien , met de auto en te voet en heerlijk kunnen genieten van het mooie weer en de afwisselende en bloeiende natuur. Het appartement El Palmeral is een topper. Ook onze Peugeot heeft ons overal gebracht waar we naar toe wilden. We hebben in toaal 738km afgelegd.

Door Somers & Jeroen van Ammers, 2011
Vliegveld Santa Cruz Apartementen El Palmeral La Cumbrecita Caldera Parque Cultural La Zarza Observatorium Pico de la Nieve Puerto Naos Tiles Vulkaan San Antonio