Griekenland

Kalambaka Delphi Athene Korinthe Nauplion Epidaurus Sparta kalamata Olympia Patras
dag
Zo.23.08.98 Sparta - Kalamata
Ma.24.08.98 Vlucht Kalamata - Amsterdam

Maandag 10 augustus 1998
Vanochtend vroeg opgestaan, 0345 uur om op tijd in Moordrecht aan te komen. Hiervandaan zal Martin ons, Arwin en ik, naar Schiphol brengen. De geplande vliegtijd was 0735 uur met vlucht HV131 van Transavia. Vanwege de enorme drukte op de luchthaven mochten we pas na drie kwartier vertrekken richting Kalamata. De vliegafstand is kleine 2500 km en nam iets meer dan 3 uur in beslag. Onderweg om ongeveer 0900 uur nog een warm ontbijt gekregen wat bestond uit onder andere een omelet.
Kalamata AirportOp het kleine vliegveld van Kalamata, dat officieel een militaire luchthaven is, moesten we via een trap het vliegtuig verlaten. Na het ontvangen van onze bagage, even melden bij iemand van de reisorganisatie MIT-reizen.
Op de parkeerplaats op zoek naar onze gereserveerde huurauto, een Nissan Micra. Snel even een korte broek aangetrokken, want het was hier enorm heet, mede doordat er weinig tot geen wind stond.
Via de binnenweg Messini, Meligalas op de E55 gekomen, om richting kust te gaan. Nabij Kaiafa even gestopt om even de voeten in de zee te stoppen. Vervolgens verder doorgereden richting Olimbia (Olympia). Via Epitalio, Makrisia en weer terug naar Pirgos, toch in Olimbia aangekomen. Dit toeristisch oord was grotere dan dat ik dacht. Nu maar op zoek naar een hotel wat toch enigszins betaalbaar is. In hotel Praxiteles vonden we onderdak voor twee nachten. px.6000 per nacht voor twee personen (1000 Drachme komt overeen met ongeveer 7 gulden).
Dinsdag 11 augustus 1998
Na een goede nacht, wel erg warm, en een ontbijt op zoek gegaan naar de 'Archeological sites' vanwaar de Olympische spelen afstammen. Uiteraard de verkeerde kant opgereden, zodat we bij een theater aankwamen. Toch even bekeken, om weer terug te gaan naar het dorp. Op nog geen kilometer van ons hotel vonden we onze bestemming. 'Archeological sites' Olympia'Archeological sites' OlympiaHet gehele terrein doorgelopen via Palaestra, Leonidaion, de Tempel van Zeus, Bouleuterion, het Stadion, de Schat huizen en de Tempel van Hera.
's Middags toch maar naar de kust om te gaan zwemmen. Eerst op zoek naar een parasol. Daar deze in Olimbia negens te koop zijn, hebben we deze in Pirgos gekocht. Bij hetzelfde zandstrand als gisteren (wat later bleek ook het enige zandstrand waar we vertoefd hebben) gezwommen. Het water was mooi helder en lekker van temperatuur.
Woensdag 12 augustus 1998
Onderweg van Olympia naar PtrasVandaag gaan we de Peloponnesos al verlaten. Via de binnenweg, waar we de eerste afgebrande gebieden doorkruiste, Olimbia richting Lambia, Hani Panopoulou, Vasiliko naar Patra (Patras). Hier nog even in de stad verdwaald voor-dat we op de hoofdweg E65 naar Rio kwamen. Overvaren bij PatrasBij Rio de veerboot genomen, achteruit erop en lekker tegen elkaar parkeren. Aan de overkant bij Andirrio, doorgereden via Nafpaktos, Galaxidi (waar we gezwommen hebben) Itea naar Delfi (Delphi). Het laatste gedeelte vrij stijl met de eerste echte haarspeldbochten.
Delfi bestaat globaal uit drie doorlopende straten boven elkaar langs de berg. We hebben gekozen voor de onderste weg, want daar lag het hotel wat we in de reisgids hadden uitgezocht. Echter doordat dit hotel iets duurder was dan dat wij uit wilden geven zijn we lopend via een trap, één straat omhoog geklommen. Hier werden we gelijk opgevangen door een hoteleigenaar die ons binnenloodste in hotel Sibylla, px.5000 per nacht voor twee personen. Deze kamer met balkon, had een mooi uitzicht waarvandaan je tevens de zee kon zien.
's Avonds lopend door de straatjes, werden we bij elk restaurant gevraagd of we binnen kwamen eten.
Donderdag 13 augustus 1998
'Archeological sites' Delphi'Archeological sites' Delphi'Archeological sites' DelphiVandaag, na even naar huis te hebben gebeld, de opgravingen van Delfi bekeken. Dit terrein lag op hoogte tegen de berg op. Via het Heiligdom, waar we een Nederlands sprekende gids enigszins gevolgd hebben, de Apollo tempel, het Theater en geheel boven het Stadion. Later zijn we nog naar het museum gegaan.
's Middags met de auto de omgeving verkennen om tevens weer ergens te zwemmen. Via de hoofdweg de E962 bij Ag.Georgeos afgeslagen richting kust. Een mooie weg via Ag.Anna, Thisvi naar Sarandi.
Terug zijn we onder Delfi langs gegaan via Distomo, Desfia en Itea.
Vrijdag 14 augustus 1998
Lekker ontbeten op het balkon, om vervolgens naar het noorden af te reizen naar Kalambaka. Via de E65 langs Amfissa, Lamia, Karditsa en Trikala kwamen we eerder dan gedacht in Kalambaka. Hotel Meteora, iets duurder dan dat we gewend waren ( px.12000 per nacht voor twee personen) maar incl. ontbijt. Hier hadden we de beschikking over een groot balkon.
Meteora kloostersMeteora kloosters's Middags nog naar Meteora gegaan om kloosters te bezoeken. Uiteraard vertrokken in lange broek. Als eerste Agios Nikolaos bezocht. Vervolgens het nonnenklooster Rousanou en later Metamorphossis.
Zaterdag 15 augustus 1998
Meteora kloostersMeteora kloostersVandaag voor het vertrek uit Kalambaka nog één klooster bezocht het Varlaam. Hiervandaan de weg doorgereden richting andere kloosters om richting Athena (Athene) te vertrekken. Tot voorbij Lamia dezelfde weg als heen om vervolgens de E75 met twee stukken tolweg Athena binnen te rijden. Daar in alle reisgidsen werd afgeraden om zelf te rijden in Athena, hadden we het veel drukker op de weg verwacht, dit misschien omdat het Maria Hemelvaart, een nationale feestdag was. Ook hier een hotel in de reisgids uitgezocht, welke we ook vrij gemakkelijk, zonder wegwijzers, gevonden hebben. Hotel Louvre kostte ons px.5000 per nacht voor twee personen.
In de middag door Athene gewandeld. Vanuit het hotel naar Lykavïttos, een berg met een mooi uitzicht over de stad. We hadden geluk want je kon hier nog redelijk ver kijken. Vervolgens via het duurdere winkelcentrum, wat allemaal gesloten was, het Nationale park Ethnikos Kïpos naar het Olympisch stadion gelopen. Hierna via oude gezellige straatjes richting Akrópolis waar we de volgende dag naartoe zijn gegaan.
In de avond nog op een heuvel nabij de Akrópolis gestaan om daar de lichtshow te bekijken. Jammer genoeg hebben we er weinig van kunnen zien, waarschijnlijk stonden we aan de verkeerde kant.
Zondag 16 augustus 1998
AkropolisVanochtend weer te voet de stad ingelopen. Nu als eerste richting de Akrópolis. Arwin had zeer veel last van een keelontsteking, maar vandaag waren alle apotheken die we bezocht hadden gesloten. Toen we bij de ingang van de Akrópolis waren aangekomen, waren er al enkele bussen gearriveerd. In rijen gingen we naar boven. Het Parthenon stond gedeeltelijk in de stijgers. Je kon er nog wel omheen lopen. Het museum was lekker koel, en kon nog goed bekeken worden. Buitengekomen nog langs het Erechteion te lopen, om vervolgens weer naar beneden te lopen. Nu werd het echt druk.
In de middag zijn we via het toeristische centrum waar allerlei souvenirs verkocht werden, richting het nationale park vertrokken, om wat afkoeling onder de bomen te zoeken. Nu we Athene zelf eigenlijk zo'n beetje wel gezien hadden, zijn we met de metro naar de haven gegaan, waar diverse veerboten aan-gemeerd lagen voor vertrek naar de diverse eilanden. Verder was er in dit stadsgedeelte weinig te beleven, vandaar dat we een tijdje op een terras gezeten hebben.
's Avonds nog naar het uitkijkpunt over de stad gelopen, waar we gistermiddag geweest waren, om nu vanaf deze zijde de lichtshow bij de Akrópolis te bekijken. Ook vanaf deze zijde hebben we weinig van de show kunnen zien.
Maandag 17 augustus 1998
Kanaal van KorinthosIn Athene eerst nog even naar huis bellen, helaas was nergens een munttelefoon te vinden voor m'n zeer handige vakantie-telefoonkaart. Na anderhalf uur toch maar met de auto vertrokken richting de Peloponnesos.
Via de snelweg E94, bij Elefsin afgeslagen om een binnenweg te nemen. Via Mandra, Inoi en Psata kwamen we aan de kust. Vervolgens doorgereden via Perahora en Loutraki naar Korinthos. Dit was een zeer mooie weg. Bij Korinthos over het kanaal gegaan, tevens bekeken om vervolgens een stukje over de tolweg te gaan. Bij Dervenakia afgeslagen richting Argos en Nafplio, alwaar we een hotel gezocht hebben. Allereerst in de oude binnenstad, geen plaats, geen goede kamer of te duur. Later naar het nieuwere gedeelte van de stad gegaan en zijn toen in hotel Economou ( px.6000 per nacht voor twee personen) beland.
Om 's avonds te eten in de gezellige oude stad, hebben we maar de auto genomen. In het donker heen was wel makkelijk, alleen terug het hotel te vinden was nogal moeilijk. Pas de derde avond kregen we door hoe we het beste terug konden rijden.
Dinsdag 18 augustus 1998
LeeuwenpoortVandaag naar Mikines (Mycene) om de Leeuwenpoort te bekijken. Ook hebben we hier een verderop gelegen gang naar een voormalige waterput bekeken met een geleende zaklamp.
Hiervandaan zijn we ook nog met de auto naar Neméa gereden. Hier hebben we de Tempel van Zeus bekeken en het museum bezocht. Het was bij deze archeological site erg stil.
's Middags doorgereden via Galatas, Psari, Kaliani naar Stimfalia. Het meer met het beloofde mooie uitzicht vielen beide erg tegen, waardoor we snel onze rondrit hebben vervolgd. Via Kandilia, Levidi, Tripoli zijn we richting Nafplio gereden. Bij "onze" baai nog bij Mili onder de druiven op een terrasje gezeten.
Woensdag 19 augustus 1998
's Morgens eerst langs de 'super market' om brood te halen. Gelijk doorgereden richting Epidavros (Epidauros) om het theater te bekijken. Gelukkig waren we vrij vroeg, zodat de auto lekker in de schaduw kon staan. Het theater was indrukwekkend om te zien. Hier wordt vandaag de dag nog gebruik van gemaakt voor voorstellingen. Beneden nog foto's gemaakt met m'n toestel, echter boven aangekomen bleek m'n kleinere zoomlens kapot te zijn. Nu maar hopen dat de hiervoor gemaakte foto's nog wel gelukt zijn, want Arwin had niet zoveel foto's gemaakt.Theater van EpidaurusTheater van Epidaurus
Na het theater nog door het museum gelopen, wat gelukkig niet zo groot was. Daarna nog over het opgravingsterrein gewandeld via het Odeon, Palaistra, de Thermen en het Tholos, om vervolgens bij het Stadion te eindigen.
In de middag hebben we een rondrit gemaakt langs de kust van de oostelijkste uitloper van de Peloponnesos. Via Trahia, Kalloni, Thermisia, Ermioni kwamen we bij Kranidi. Hier nog gezwommen om vervolgens via grind- en zandpaden door de bergen te rijden. Uiteindelijk kwamen we weer voor het donker werd op een geasfalteerde weg uit. Via Karnezeika, Kandia en Tolo zijn we teruggekeerd in Nafplio.
Donderdag 20 augustus 1998
Burcht van NafplionBurcht van NafplionVandaag zou Arwin weer eens rijden. De burcht boven Nafplio stond vandaag op het programma. Eerst de weg ernaartoe vinden, want uiteraard was dit niet aangegeven. De burcht was groter dan dat wij aanvankelijk gedacht hadden.
Hierna hebben we eerst in Nafplio gezwommen, om even af te koelen. Op deze 'Public beach' was het vergeleken met de andere stranden aardig druk. Het water was ook hier goed van temperatuur.
Later zijn we richting Argos vertrokken, om ook daar een burcht te bekijken. Bij deze burcht waren bijna geen andere mensen. Het stelde eigenlijk ook niet veel meer voor.
Hierna zijn we terug naar het hotel gegaan, om een watermeloen op te eten.
Vrijdag 21 augustus 1998
Vanochtend het hotel verlaten, om door te reizen naar Sparti (Sparta). De gekozen route liep via de kust, Mili, Astros, Leonidi, Kosmas, Skala en Krokees. Het middelste gedeelte van de rit ging door een mooi gebied.
In Sparti aangekomen, zijn we in hotel Apollon ( px.8000 per nacht voor twee personen) terechtgekomen. Een driehoekig gebouw, waar wij op de punt zaten. Zowel voor als links en rechts hadden we balkon, dus altijd schaduw.
's Avonds nog door Sparti gelopen, maar er was niets te beleven, zodat ik maar even naar huis heb gebeld. Een saaie stad dus.
Zaterdag 22 augustus 1998

MistrasMistrasEzel in MistrasDe ochtend en de middag hebben we gebruikt om Mistras te bekijken. Hier waren de meeste kerken en kloosters uit het middeleeuwse stadje bewaard gebleven. Geheel boven op de berg stond nog een oude burcht. Arwin is in dit stadje z'n bibliotheekboek kwijtgeraakt.
Omdat Sparti zelf niks aan was, hebben we 's middags op het balkon gezeten, want de opgravingen, burchten en kloosters, hadden we eigenlijk wel gezien.

Zondag 23 augustus 1998
Voor vertrek uit Sparti nog even bellen met de hostes van de reisorganisatie, om te horen of de vlucht van morgen op tijd zal gaan.
Via Githo, Areopoli zijn we naar Pirgos Dirou gegaan. Hier zouden grotten te bezichtigen zijn. Vanwege de te hoge prijs, hebben we alleen even op het terrasje gezeten. Verder de landtong Mani op kwamen we in Woontorens van VithiaVathia. Hier nog na het zwemmen langs de woontorens gereden. Vervolgens terug via de oostkust naar Areopoli. Hiervandaan naar het noorden via Platsa richting Kalamata. Net voor Kalamata in het dorp Fares een hotel opgezocht voor de laatste nacht. Panorama View Hotel Australia keek uit over zee en Kalamata en kostte px.9000 voor twee personen per nacht.
's Avonds naar Kalamata gereden om te gaan eten. Het was aardig druk, maar een parkeerplaats was toch eenvoudig te vinden. Kalamata was gezelliger dan in de boeken beschreven stond, en dus leuker dan Sparti.
Maandag 24 augustus 1998
Kalamata AirportVandaag was het dan zover, terug naar de herfst in Nederland. 's Morgens al een lange broek aangedaan, dus even puffen. Via Kalamata richting Messini naar de luchthaven. Uiterlijk moesten we om 1100 uur aanwezig zijn. Echter de auto moest om 1000 uur ingeleverd worden op het parkeerterrein bij het vliegveld. Om 1030 uur kwamen we op de luchthaven aan. Bij wie moesten we nu de auto inleveren. Even later kwam er iemand die de auto in ontvangst nam. Totaal hebben we ruim 2650 kilometer gereden.
Nu de koffers kwijtraken, maar dit kon pas na 1100 uur. Dus even wachten. Er vormde zich inmiddels al een lange rij, maar wij bleven zitten en checkten pas als laatste in, zodat we op rij 1 in de Boeing 737-800 plaats konden nemen.
Met een drie kwartier vertraging landden we op Schiphol en werden we opgehaald door pa en ma, die ons naar huis brachten.