Alaska (VS) & Yukon (CAN)

dag
za.19.06.04 Vlucht Anchorage - Amsterdam
zo.20.06.04 Aankomst Amstterdam

Zondag 30 mei 2004

Anchorage Denali NP Tok Valdez Mc Carthy Dawson City Whitehorse Burwash Landing Talkeetna Skagway Dempster Vanwege het vroege vertrek op de zondag ben ik maar met de schipholtaxi naar de luchthaven gegaan. Een medewerker van Djoser zal daar de tickets overhandigen. De taxi ging vrij vroeg en ik moest nog twee andere passagiers ophalen. Omdat alles meezat, kwam ik ruim een uur voor afgesproken tijd aan op Schiphol. Na het inchecken twee uur vervelen achter de douane. Beetje heen en weer lopen, zitten en wachten. M'n medereizigers had ik naast Erwin nog niet ontmoet. Toen het eenmaal 'boardingtime' was ontmoette ik Jack. In het vliegtuig van United Airlines heb ik kennis kunnen maken met het grootste gedeelte van de groep.
Na een vlucht van 9 uur kwamen we met enige vertraging aan op Chicago. Vanwege het slechte weer, waren er een hoop vluchten vertraagd of zelfs geannuleerd. Zo ook onze vlucht naar Denver. Verschillende vluchten werden samengevoegd, waardoor we met een aantal uren vertraging uit Chicago zouden vertrekken. Omdat we hierdoor onze overstap in Denver niet meer zouden halen, moesten we overleggen met het 06-nummer van Djoser. Deze kon ons verder niets meedelen, zodat we deze vlucht toch zouden nemen en in Denver verder zouden kijken. Inmiddels ook kennis gemaakt met de laatste drie van de groep; Marcel en André & Brigitte.
De vlucht naar Denver ging goed. We werden opgevangen op de luchthaven om onze verdere vlucht te regelen. Na ruim een uur gewacht te hebben, toch maar weer even geïnformeerd. Ze hadden ons vergeten!!
Na uren wachten konden we voor de volgende dag toch een vlucht regelen. We kregen een hotel aangeboden en dinerbonnen en ontbijtbonnen. Het was al vrij laat en alles was dicht, zodat we maar op de luchthaven bij de Mc Donalds hebben gegeten. De taxi naar het hotel werd verzorgd door een shuttle. Het hotel was oké. De kamer deelde ik met Marcel. We hadden geen bagage, maar gelukkig had ik m'n tandenborstel en wat ondergoed in m'n handbagage zitten.

Maandag 31 mei 2004
Vanochtend de shuttle van 6.00h naar de luchthaven genomen. We zouden daar ons ontbijt nuttigen en controleren waar onze bagage was gebleven. Op de luchthaven bleek echter dat er niets geregeld was omtrent de te vervolgen vluchten. Twee van de elf mochten door, van de rest was de retourvlucht gewijzigd. Gelukkig had deze medewerkster er meer verstand van en kon ons nog via verschillende vluchten overboeken, waardoor we toch nog naar Anchorage konden vliegen. Vijf personen konden rechtstreeks met Alaska Airlines naar Anchorage met een avondvlucht. Zij moesten de hele dag vertoeven op de luchthaven. De overige zes, waaronder ik, zouden business-class vliegen naar Seattle, waar ik met Erwin, Jack en Marc ieder twee biertjes namen. De rekening was even schrikken, maar was vergelijkbaar met de drankrekeningen verderop tijdens de vakantie. Vervolgens met een klein toestelletje richting zuiden, naar Portland. Om vervolgens ook met Alaska Airlines naar KentekenplaatAnchorage te vliegen. Wij zouden net voor middernacht aankomen, en de ander groep net na middernacht. Na verschillende security-checks kwamen we in Portland weer voor een teleurstelling te staan. De vlucht was wel geboekt alleen was er nog niet door United betaald. Na enig oponthoud konden we toch mee, zodat we op dag twee toch nog in Anchorage aankwamen. Colin, onze Canadese reisbegeleider van Midnight Sun, kwam ons ophalen en bracht ons naar ons motel (Sourdough). De bagage die al eerder was gearriveerd kon op het dak, samen met de tenten en het voedsel met kookgerei. Ik deelde de kamer met Jack, waarmee ik de verdere reis ook de tent zal delen.
Helaas hadden we de excursie naar de Portagegletsjer gemist.
Dinsdag 01 juni 2004

HondensleeHondensleeOmdat we Anchorage ook verder nog niet gezien hadden, is het dagprogramma wat omgegooid. De ochtend werden we rondgereden door Anchorage door Colin. Even een ontbijtje nemen, pannenkoeken, en nog wat shoppen. Vroeg in de middag reden we de rit via Talkeetna naar Denali NP. In Talkeetna hebben we lunch gemaakt en kregen we spontaan een rondleiding aangeboden.
Na vertrek uit Talkeetna weer een stuk terug om de weg te vervolgen op de George Park Highway richting Denali. We zetten de tenten op beneden bij de rivier op onze camping Grizzly Bear Campground. Vanwege het 'beer-gevaar' moest alle toiletartikelen en snoep bewaard worden in de wagen en niet in de tent. De koepeltenten stonden snel en hadden twee deuren, zodat ieder z'n eigen deur had.
De camping was voorzien van een kampeertafel met banken, waar we op konden koken en eten. Regelmatig werd er een vuur aangelegd. Eerst voor de sfeer, hoewel het 's nachts niet donker werd, later werd er ook regelmatig op gekookt. Colin zorgde voor de boodschappen en bepaalde wat we aten, wij moesten het gezamenlijk klaarmaken en opruimen. Het was even wennen want het werd 's nachts niet donker. Slapen langs de rivier gaf geen problemen. 's Avonds tijdens het kampvuur zagen we nog een bever in de rivier langszwemmen.

Woensdag 02 juni 2004
BerggeitenNadat we het ontbijt hadden gemaakt en hadden gegeten en opgeruimd, werden we door Colin naar Denali NP gebracht. In eerste instantie zouden we een trail lopen, maar hebben de bus naar Elelson Visitors Center genomen. Een lange rit die zeker de moeite waard was. In het laatste gedeelte van de rit werd de kans op wild wat groter. We werden dan ook beloond met het zien van kariboes, berggeiten en Grizzly beren (2 en later 1 met 4 jongen). Bij het Visitors Center was het helaas enigszins bewolkt zodat Mount Mc Kinley (of ook Mount Denali genoemd) niet te zien was. Wel was deze getekend op de ruit van het centrum, waardoor je goed kon zien hoever deze boven de zichtbare bergen uit zou moeten steken. Hans was even bloemen aan het fotograferen en was z'n bril verloren. Gelukkig konden we hem nog vinden. De terugweg ging voorspoedig, we hebben gegeten in de pizzeria op kosten van Colin. De drank was echter voor onze eigen rekening. Omdat we even moesten wachten op onze vijf grote pizza's kregen we nog een halve pizza aangeboden van onze buren die deze overhielden. Vervolgens moest Colin de wagen nog aftanken, zodat wij even de koffiebar zijn ingelopen. Na terugkomst even lekker 2 minuten douchen voor US$ 0,75.
Donderdag 03 juni 2004

HoseshoetrailNa het ontbijt, roerei met spek, gebakken op open vuur, zijn we wederom door Colin naar Denali NP gebracht. Erwin, Jack, Marc, André & Brigitte, Gré & Jaap gingen niet mee, Zij zouden vanaf de camping naar het park een trail lopen. Vandaag zouden de overige, Marcel, Hans, Janet en ik een trail lopen. We kozen om gezamenlijk, via de Taiga Trail, de Mount Healy Overlook Trail te lopen. Janet moest helaas al vroeg afhaken en Marcel vond het te stijl richting top, zodat ik alleen samen met Hans bovenop heb gestaan. Het was vrij koud, maar het uitzicht maakte een hoop goed. We konden Mount Mc. Kinley zien, wat is die hoog (6200m en is de hoogste berg van noordelijk Amerika). Terug naar beneden ging wat sneller. Hans had helaas geen water meer en ging dus terug naar het bezoekerscentrum. Ik besloot om nog een trail te doen, de Horseshoe Lake trail. Een mooi rustig gelegen meer waarin zich een beverdam bevond. Later bleek dat Janet deze wandeling ook gelopen heeft.
ElandTeruggekomen bij het bezoekerscentrum kon ik de anderen niet vinden. Ik besloot toen maar om verder te lopen richting postkantoor aan het begin van het park. Onderweg kwam ik de andere drie tegen die lekker in het zonnetje wat waren wezen drinken. Na een natje te hebben genuttigd, besloten we om gezamenlijk weer richting bezoekerscentrum te lopen, waar Colin ons zou ophalen. Na lekker in de zon gelegen te hebben kwam Colin ons ophalen.

Vrijdag 04 juni 2004

Groepsfoto met ColinVannacht de eerste nachtvorst gehad, er lag ijs op het afdekzijl op de wagen. Na het opbreken van ons camp en het ontbijt zijn we vertrokken richting Valdez aan de zuidkust. Het werd een warme route, zodat we de airco (zelfs in Alaska) hadden aanstaan. Via de Denali en Richardson Hwy kwamen we langs de Worthington GlacierWorthington GlacierWorthington Glacier waar we een kort uitstapje konden maken. Even klauteren vanaf het pad om naar het ijs te lopen.
We vervolgden onze weg naar Valdez waar we onze nieuwe camping, Eagles Rest RV Park, innamen.
's Avonds nog even Valdez rondgestruind. Met Jack, Erwin, Marc en Marcel nog maar een biertje wezen halen in de kroeg. Lekker bier dat Alaska Amber.

Zaterdag 05 juni 2004
Columbia GlacierMeares GlacierHumpback WhaleVandaag kon gekozen worden uit twee excursies. Men kon een trip maken naar de gletsjers of men kon gaan kanoën bij een gletsjer. Omdat we de eerste dag de Portage gletsjer gemist hadden heb ik gekozen om een cruise met Prince William Sound te doen naar de gletsjers. Samen met Hans, Marcel, Janet en Jaap & Gré heb ik diverse zeeotters, adelaars, walvissen enzeeleeuwen gezien. Daarnaast was het uitzicht op de Anderson, Columbia en Meares Glacier geweldig.
Humpback Whale Humpback Whale
Erg koud dat wel, met die wind. Af en toe vielen er grote brokstukken met luid kabaal de oceaan in. Onderweg kregen we aan boord nog te eten, pasta met garnalen en een soepje. De kapitein gaf veel uitleg en gaf ook duidelijk aan wat waar te zien was. Het was niet erg druk. De boot was nog voor geen kwart gevuld.Zeeleeuwen
Na het avondeten, terug op de camping, nog even de kroeg in gegaan met Erwin en Marc. Er was een liveband, maar wij waren eigenlijk de enige belangstellenden.
Zondag 06 juni 2004

WatervalKaarsrechte Edgerton HwyOnderhoudspad ondaraan brugVandaag stond wederom een reisdag ingepland. 's Morgens na het ontbijt alles weer ingepakt en op de auto geladen. Onderweg nog even gestopt bij een aantal grote watervallen, waar we twee dagen terug ook al langs waren gereden. Hans heeft hier z'n bril laten liggen die we later nergens meer konden vinden. We zouden ook nog even een stop maken bij de Alaska pipeline, maar helaas is Colin deze stop vergeten. Via de Edgerton Hwy. Reden we naar Chitina waar de weg overging in gravel tot aan Mc. Carthy. Het was schitterend weer en tijdens de rit moest wederom de airco weer voluit aan. Mc Carthy Camping2 Miles voor het dorp zette we onze tenten op, met uitzicht op de Rootgletsjer. Mc. Carthy zelf was niet te bereiken met de auto, er was alleen een voetgangersbrug aanwezig. De auto's die wel aanwezig waren konden het dorp niet verlaten. In het dorp hebben we 's avonds nog poolbiljart gespeeld in de kroeg. Het terras was ommuurd met horrengaas, zodat het hier aardig te vertoeven was. Op de camping, Glacier View Campground, en de weg hiernaartoe werd je aardig lekgestoken door hordes muggen.

Maandag 07 juni 2004
Kennikott MijnLekker opgestaan na een goede nacht. Het is een uiterst primitieve overnachtingplaats met één toilet en één douche die je kon gebruiken voor US$ 5,-. Het water en ook het drinkwater werd met jerrycans uit de rivier gehaald. Niemand is wonderbaarlijk hier ziek van geworden.
Kennicott GlacierKennicott GlacierVandaag kon worden ijsgeklommen of kon er een gletsjerwandeling gemaakt worden. André & Brigitte, Erwin en Jack gingen klimmen. Marcel en Janet gingen een korte wandeling op de gletsjer doen. De rest, Gré & Jaap, Hans, Marc en ik, deed de dagtocht op de Rootgletsjer. Eerst lopen naar de voetbrug waar we aan de overkant met de bus meekonden naar Kennicott. Het was aardig grauw en helaas begon het te regenen. We moesten nog een aardig stuk lopen voordat we de gletsjer bereikten. Via de oude mijn volgden we het pad tot aan de gletsjer. Hier deden we de ijzers onder, waardoor je enig houvast had op het ijs. We konden kiezen uit twee routes. Één zonder echt doel, maar gewoon rondlopen op de gletsjer, en één naar een waterval. We besloten om deze laatste te doen. Na een lange tocht over de gletsjers, Root- en Kennicott Glacier, kwamen we bij ons eindpunt aan, de waterval. Gelukkig klaarde het wonderbaarlijk op, zodat je enigszins wat droger werd en warmer kreeg. Na het nuttigen van de lunch volgde de terugweg in een lange boog. We kwamen hier nog een andere groep ijsklimmers tegen. We hebben even gekeken, maar het duurde allemaal erg lang. (Inmiddels heb ik wat foto's gezien van onze ijsklim-ploeg, en de foto's zien er heel gaaf uit. Misschien toch een beetje spijt dat ik niet heb meegedaan.)
Na het avondeten weer terug naar het dorp gelopen om even wat te drinken en te poolen.
Dinsdag 08 juni 2004
Ons vliegtuigjeGelukkig was het deze morgen een stuk beter weer, waardoor we besloten om toch de rondvlucht van 90 minuten boven de diverse gletsjers te doen voor US$ 170,=. Na het ontbijt liepen we weer naar de loopbrug om vervolgens in het busje van de vliegmaatschappij, Wrangell Mountain Air, te stappen. De groep werd in tweeën gesplitst. Zodat er twee vliegtuigjes zouden vliegen. Ik ging met Marcel, Jaap en Brigitte & André (Gré ging niet). Een geweldig mooie vlucht waarbij alles goed te zien was. RondvluchtRondvluchtRondvluchtJammer dat er toch nog wat bewolking hing, zeker bij de wat grotere gletsjers, zodat deze niet geheel wolkenvrij waren. Na landing stonden de anderen nog te wachten. Hun vliegtuig was er nog niet, zodat ze na ons dezelfde vlucht deden met hetzelfde toestel. Met André na de lunch nog even pool gespeeld terwijl we moesten wachten op de andere groep.
's Middags zouden we met Colin een trail lopen aan de westzijde van de gletsjer. We waren wat verlaat, maar gelukkig was Colin nog niet vertrokken, want we hadden het zelf nooit gevonden. We liepen niet echt over een pad. Het merendeel was vrij klauteren en lopen zonder een pad in de nabijheid te hebben. Verschillende afdalingen door los puin wat meegevoerd was door de gletsjer.
's Avonds na het eten hebben we niets gedaan, we bleven een beetje hangen op de camping. Het werd wederom een warme nacht, waarom toch die dikke slaapzak?
Woensdag 09 juni 2004

Verkeersbord met kogelgatenVandaag zouden we weer een stuk gaan reizen richting het noorden.Eerst moesten we dezelfde weg terug als dat we heen hadden gereden naar Richardson Hwy. Net voor Chitina even gestopt om daar de vissers bezig te zien bij de rivier. Met een waterrad wat ronddraaide werd het vis uit de rivier geschept. De vangst was rond deze tijd niet erg veel, later in het jaar zou de vangst wat beter worden.
Tok CampingIn Tok aangekomen hebben we na het opzetten van de tenten eerst even de was gedaan. Op deze camping, Golden Bear RV Park, was de mogelijkheid en ik raakte aardig door m'n schone kleren heen. Wassen was US$ 1,50 en drogen US$ 0,75. Jack kon er nog bij, zodat we een volle trommel hadden. Op het terrein nog even wat hout wezen zoeken voor het kampvuur. Er werden zelfs hele bomen aangeleverd.
's Avonds zijn we nog wat souvenirs wezen kopen. Ik hield het alleen bij T-shirts want ik kon niets anders geschikts vinden. Vervolgens zijn we, ja hoe kan het ook anders, nog onze laatste Alaska Amber wezen drinken in de kroeg, we zouden morgen namelijk in Canada zitten. 's Nachts teruglopend naar de kampeerplaats was de lucht mooi rood gekleurd. Het Noorderlicht zou er nog mooier uit moeten zien.

Donderdag 10 juni 2004
Na het ontbijt, wederom een lekkere fruitsalade met yoghurt, en na het afbreken en drogen van de tenten vertrokken we richting Canadese grens net voorbij het plaatsje Chicken. Hier hebben we nog een stempel in het paspoort gekregen van een kip met twee pootafdrukken. De binnenkomst van Canada ging een stuk gemakkelijker dan de binnenkomst van Amerika. Hier was alleen het centraal afgeven van het paspoort al voldoende. Stempel erin, en we konden doorrijden over deze bergpas. Een aantal buien onderweg, maar het merendeel was het droog en warm.
Sourdough SaloonIn Dawson was de camping, Dawson City River Hostel, aan de westzijde van de oever. De stad was aan de oostzijde. Deze kon bereikt worden met een gratis veerpont die 24 uur/dag heen en weer ging. Toen we op het punt stonden om de tenten op te zetten werd boven een schuif opgezet, zodat het keihard begon te regenen. Colin daagde ons uit om door te gaan, wat we ook deden. Dit was de eerste maar ook enige keer dat we de tenten in de regen moesten opzetten. Later werd het gelukkig weer droog.
's Avonds zijn we naar de overkant gevaren om daar naar de kroeg 'Sourdough Saloon' te gaan. Hier kon men de SourToe Cocktail drinken. Sterke drank met een teen erin. Ik heb dit niet gedaan, Jack, Erwin, Marc, André en Marcel deden het wel.
Vrijdag 11 juni 2004
 Vanochtend vertrokken met de pont naar het dorp om Canadees geld te wisselen. De ochtend hadden we vrij te besteden. We besloten om naar een dorp te gaan met authentieke mensen (Klondike Visitors Association), wegens een misverstand kwamen we alleen maar in het informatiecentrum terecht. We vonden het al niet duur die US$ 3,-. Marc is later nog in z'n eentje wel in het afgelegen dorp geweest na een lange klim.
Dawson City MuseumIk heb even het stadje bekeken, om vervolgens even naar de bibliotheek te gaan. Hier kon je na inschrijving een half uur gratis internetten. Ik schreef me in voor 14.30h. Voor die tijd ben ik even naar het Dawson City museum gegaan. Na het internetten lekker shoppen om souvenirs (T-shirts) te kopen. 's Avonds hadden we gezamenlijk afgesproken in Klondike Kates om daar te gaan eten. Daarna hadden we een entertainment avond in het plaatselijke casino, Diamond Tooth Gerties. Er werden drie 'gewaagde' (voor Amerika en Canada) shows gegeven door oa. de CanCan dansers, waarbij de hulp van het publiek regelmatig werd ingeroepen. Tijdens de eerste show was Erwin de klos. Hij moest eerst meezingen en later nog even dansen. Tijdens de tweede show was Jack de klos, maar die vond het geloof ik wel leuk. Hij moest met drie anderen het podium op en meedoen met de show. Later zijn we nog even een Canadian biertje wezen halen in een andere kroeg, smaakte ook goed.
Zaterdag 12 juni 2004
Vanochtend liep er op ons kampeerterrein nog een vos vlak langs. Na het ontbijt zijn we vandaag met de wagen vertrokken naar de Colin geeft de routeDempster Hwy, naar een uitkijkpunt. Daar was de mogelijkheid op een kleine trail te lopen. De korte trail zal een 20 minuten duren en was aangegeven met infoborden. Toch presteerden we het om een ander pad te nemen en al verder van de parkeerplaats te lopen. We besloten om maar terug te lopen, mede omdat Janet bleef volhouden dat we 'verdwaald' waren. Jack en ik kozen toch een ander pad en liepen al verder van de anderen af. We bleven maar doorlopen want verdwalen konden we niet. We zouden ergens tussen de weg en de parkeerplaats uit moeten komen. Helaas kwamen we uit in het moeras, zodat we maar teruggingen en het normale pad zouden volgen. Met ruim een half uur vertraging kwamen we bij de anderen op de parkeerplaats.
Klondike Gold DredgeGoudzoekenWe moesten weer helemaal terug rijden naar Dawson om daar te gaan goudzoeken bij Gold Dredge #4 bij Bonanza Creek (Gold Rush). Voor CAN$ 2,- en CAN$ 10,- borg kon een pan gehuurd worden. Helaas, ik ben niet rijk geworden.
Terug bij de tenten weer eten gemaakt. Ditkeer gingen de biefstukken op het open vuur. Het smaakte wederom weer goed. 's Avonds zijn we op de camping gebleven.
Zondag 13 juni 2004

ElandOorspronkelijk zouden we vandaag naar Minto gaan, halverwege Dawson en Whitehorse. Als groep hebben we besloten om er een lange rit van te maken direct naar Whitehorse, zodat we daar een extra dag te besteden hadden. Onderweg kwamen we nog een bruine beer tegen langs de weg van zo'n 2 à 3 jaren oud. Verder zagen we ook nog een vrouwtjes eland op de weg.
In Whitehorse kregen we van Colin een korte rondleiding door het plaatsje voordat we naar de camping, Pioneer RV Park, gingen. Het was weer een lekkere camping, er stonden vele campers, dus waren er volop douches aanwezig. Wel weer tegen betaling, maar voor CAN$ 1,50 kreeg je 8 minuten douchetijd.
Na het opzetten van de tenten een rustige avond gehouden op de camping.

Maandag 14 juni 2004
 Deze dag hadden we extra gekregen, die we goed konden benutten. André & Brigitte en Jack gingen vanochtend paardrijden. Marcel ging niet mee en ging Whitehorse verkennen. Ik ging met de overige met de bus en trein een dagexcursie maken naar Skagway in Alaska, de SpoorbrugWhite Pass & Yukon Route White Pass & Yukon Route, voor US$ 99,-. Vanaf de camping reed de bus richting Carcross, een oud plaatsje vlakbij Bennet Lake. Hier hielden we even rust om vervolgens door te rijden naar Fraser aan de rand van het Canadese grondgebied. Hier konden we op de trein stappen die via een mooie route aan de afdaling richting Skagway begon. De natuur was prachtig, jammer dat we door de wolken reden, zodat niet al te ver vooruit kon worden gekeken.
Red Onion Saloon
Skagway

In Skagway, moesten we eerst de paspoorten tonen. De binnenkomst van Amerika ging hier wat makkelijker dan op de diverse vliegvelden. We hadden een aantal uren de tijd om rond te lopen. In dit oude stadje, waar tevens diverse cruiseschepen aanmeerden, heb ik eerst gegeten met Marc en Erwin in een oud bordeel genaamd Red Onion Saloon. De pizza was heerlijk. Na wat souvenirs bekeken en gekocht te hebben zijn we wat wezen drinken in Bonanza, een drukke bar met een geheel andere sfeer dan in de saloon. Aan het einde van de middag kwam de bus met ouwehoerende chauffeur ons weer ophalen. Na een kort ritje, de trein deed er aanzienlijk langer over, kwamen we aan bij ons opstappunt van de trein waar we de grens met Canada passeerden. Na een vluchtige controle reden we verder naar onze camping. Colin had voor ons gekookt, we hoefden het alleen maar even op te warmen.
Later ben ik met Erwin, Jack en Marc wezen poolen in de kroeg in Whitehorse. Colin bracht ons weg, maar terug zouden we met de taxi moeten. Het was vrij stil, dat heb je op maandag, en er speelden geen live-bands. We hebben twee kroegen bezocht. De taxirit terug zou CAN 6,- kosten maar werd uiteindelijk CAN 16,-.
Dinsdag 15 juni 2004
Na het nuttigen van een fruitsalade en het maken van lunch gingen we met uitzondering van Marcel en Janet de hele dag Kanoënkanoën op de Yukon voor US$ 37,-. We werden eerst met de kano's naar boven, voorbij de camping, gebracht. Hiervandaan zouden we een tocht maken van 34 km stroomafwaarts richting Whitehorse. Jack ging met Jaap & Gré in de 3-persoons kano (hier in Nederland zeggen we kajak). André & Brigitte gingen samen, evenals Hans en Erwin, en ik met Marc. De tocht was mooi maar ook vrij zwaar omdat hij vrij lang was. De voorste moest alleen peddelen en de achterste moest peddelen en bijsturen met de peddel. Halverwege, net nadat we een arendArend Arendvan dichtbij hadden gespot, gingen we lunchen. Helaas had ik niet m'n goede camera bij me, zodat ik niet kon zoomen. Zigzaggend gingen we over de rivier, zodat we meer dan de 34 km moeten hebben afgelegd. Het laatste gedeelte zat ik voor en kon Marc z'n stuurkunsten vertonen. Bij terugkomst stond Colin ons op te wachten. We hebben ons direct ingeschreven voor het raften de volgende dag. Colin zou zorgen dat we op de juiste plek zouden verschijnen.
's Avonds zijn we op de camping gebleven.
Woensdag 16 juni 2004

RaftenRaftenRaftenVanochtend wederom vroeg vertrokken richting Kluane Lake. Halverwege de rit stopte we om de groep die niet meeging raften achter te laten. Colin bracht ons met de wagen omhoog naar onze startplaats. Ik ging raften met Hans, Jack, André en Marc. Daarnaast gingen er nog twee koppels mee, waarvan één koppel (broer en zus) bij ons in de boot gingen en één koppel waarvan het meisje doof bleek te zijn, ging in een ander boot. Zij kon immers de commando's niet horen en werden dus gevaren. De derde boot was ons eten, want onderweg zouden we een lunch krijgen. Eerst moesten we de boten te water laten voordat we konden vertrekken. De temperatuur van het water viel wel mee, we hadden wel pakken aangekregen. De rivier had een aantal stevige stukken in het parcours zitten, maar over het algemeen viel het reuze mee. Door eenmaal recht op een rots te varen, maakte we een mooie hoge sprong. Één viel er uit de boot, gelukkig niet één van onze groep. We mondden uit in een andere rivier, welke een stuk kouder was. Deze bestond uit gletsjerwater. We gingen aan wal om onze uitgebreide lunch te nuttigen. Na de lunch gingen we verder stroomafwaarts. Na enige tijd gingen we weer aan wal. Hier was de rivier wat dieper, zodat er gesprongen of gedoken kon worden vanaf de boot. Het water was erg koud, maar het was leuk om te doen. Aan het einde stond er een oude schoolbus te wachten. De drie boten moesten het dak worden opgetild voordat we weer terug naar onze startpositie werden gereden waar Colin ons met de rest van de groep zou komen ophalen. Net voor de afslag zagen we nog een beer dichtbij. Jammer dat ik geen fototoestel bij me had.
Grizzley berenGrizzley berenNa het omkleden en bekijken van de foto's zijn we verder vertokken met de wagen naar onze eindbestemming totdat we een moederbeer met twee kleine beren tegenkwamen. Ze waren dichtbij en goed te fotograferen.
De camping bij Burwash Landing lag aan de noordwest zijde van het meer. De volgende dag zouden we weer terug rijden om in Kluane NP een trail te lopen naar Sheep Creek.

Donderdag 17 juni 2004
Kluane LakeVandaag hebben we een trekking gedaan in Kluane NP naar Sheep Creek. Marcel en Janet gingen niet mee. We moesten als groep bij elkaar blijven, zodat je een groter opstakel was voor de beren die je eventueel tegen zou komen. Een mooie wandeling waarbij een aardig stuk moest worden geklommen. Naast de berggeiten die we met de verrekijker zagen aan de top van de berg, hebben we verder geen wild meer gezien. Sheep Mountain TrailSheep Mountain TrailWe hadden Collin's waterzak meegekregen, omdat we anders niet voldoende water bij ons zouden hebben. Op het eindpunt hebben we het water verdeeld voor de terugtocht.
Terug naar de camping kwamen we weer langs de wegafzetting. Er gaat een pilot-car vooraf die gevolgd moet worden. De man of vrouw aan het begin van de afzetting staat de hele dag een bord op te houden met 'stop' of wanneer doorgereden mocht worden 'slow down', zij of hij verdient hier ongeveer CAN$ 20,- per uur mee. Er waren vrij veel afzettingen over grote stukken.
Terug op de camping hebben we het eten klaargemaakt. Vandaag was het zalm en forel en smaakte wederom voortreffelijk. Colin werd bedankt voor z'n voortreffelijke begeleiding door Jaap namens de groep en kreeg een envelop overhandigd.
WegwerkzaamhedenNa de afwas even douchen voor CAN$ 4,-, dit ging op goed vertrouwen. 's Avonds zijn we nog even naar het barretje gegaan. Het Canadese geld was inmiddels op, maar er kon gelukkig met Amerikaans geld betaald worden (US$ 20,= kwam overeen met CAN$ 24,=). Omdat een aantal poolbiljartballen ontbrak speelden we hier een ander spelletje met 9 ballen, die op volgorde van nummering weggespeeld moesten worden. De negende bal gold voor de overwinning. Deze mocht echter ook via een andere bal al eerder in de pocket gespeeld worden.
Vrijdag 18 juni 2004

We zouden een lange reisdag hebben naar Anchorage, zodat we besloten om in het restaurant ons ontbijt te nuttigen. Na het opruimen, aftuigen en drogen van de tenten, voor de laatste keer de wagen beladen. Vervolgens naar het restaurant, waar het maar duurde en duurde. We hebben nog nooit zo lang moeten wachten op een ontbijt. Met haastige spoed vertrokken we van de camping, helaas vergat ik in deze hetze, m'n fleece-vest mee te nemen die ik over de stoel had gehangen.
Beaver CreekColin bracht ons naar de grens, waar we verder zouden rijden met een Amerikaanse organisatie. Een Canadees mag Amerika niet binnenrijden met toeristen, typisch Amerikaans zullen we maar zeggen. Na het laatste geld opgemaakt te hebben bij de grens, vervolgden we onze weg met een nieuwe bus en chauffeur. We konden lekker ruim zitten en er was video en muziek aan boord. We zijn nog even gestopt om te genieten van het prachtige uitzicht over de Wrangell Mountains. Onderweg lekker gegeten met een laatste Alaska Amber. We kwamen 's avonds weer in ons motel in Anchorage aan.
De chauffeur zei dat hij ons niet moest ophalen de volgende morgen om ons naar het vliegveld te brengen, zodat we Djoser maar moest bellen hoe of wat. Deze kon ons wederom weer niet helpen, zodat we zelf maar taxi's hebben geregeld voor de volgende morgen 04.30h. Omdat Jack de vorige keer de kamer had en ik het bijgezette logeerbed, hadden we het nu omgedraaid.

Zaterdag 19 juni 2004
De wekker ging af om 04.00h. Snel wassen, aankleden en inpakken. Om 04.30h precies, kwamen er drie taxi's aangereden. Het was niet druk op de weg, zodat we snel op de luchthaven waren. We moesten even wachten, want de balies waren nog niet geopend van United Airlines. Na het inchecken lekker een ontbijtje genomen, voordat we de douane doorgingen. Janet was de enige met de vier 'essen' (SSSS) op haar ticket dus werd als enige uitvoerig gescreend. Op de luchthaven stonden twee beren opgezet, een IJsbeer gevangen in het noorden van Alaska en een Grizzly van 1400 kg. Zo dichtbij hadden we deze nog niet gezien. De vlucht vertrok op tijd, we zaten allemaal verspreid over het toestel.
In Chicago, hoefden we nu niet met de trein en konden in dezelfde terminal blijven. We hadden hierdoor aardig de tijd, zeker omdat we nog eens met een uur vertraging vertrokken. We zaten nu wel redelijk dicht bij elkaar. Ik zat op rij met Erwin en Gré. Aan de andere kant van mij het pad en Marc. De vlucht ging voorspoedig. Voor het eerst weer de nacht gezien, ook al was deze zeer kort.
Zondag 20 juni 2004
 Vanochtend met een uur vertraging kwamen we binnen via IJmuiden. De landing ging wederom goed, en na een kwartier 'rondgetaxiet' te hebben meerden we af bij de gate. Uiteraard kwam onze bagage als laatste op de band, van mij was de inhoud gecheckt. Na afscheid genomen te hebben van iedereen, snel naar de balie van de schipholtaxi. M'n taxi stond al te wachten, ik was de enige dus lekker snel thuis.
 Ook dit keer weer een perfecte vakantie gehad die wederom niet te vergelijken is met de voorgaande trips. Ondanks de stagnatie op de heen en terugreis kijk ik toch terug op een geslaagde reis met leuke reisgenoten.